Akkrediteringsrådet

Uddannelseskvalitet udvikles for sent

Når en uddannelsesinstitution ansøger om at få en uddannelse akkrediteret, bør uddannelsen på det tidspunkt være helt klar til behandling i akkrediteringssystemet. Men for ofte skal der sagsbehandles i perioden mellem ansøgning og afgørelse i rådet.

På rådsmødet 9. april behandlede Akkrediteringsrådet en række uddannelser, der havde indsendt akkrediteringsansøgninger, der må betragtes som ikke helt færdige. Den mangelfulde ansøgning betød for eksempel, at flere uddannelser stod til kritiske vurderinger og afslag. Først ved truende udsigt til afslag fik institutionerne rettet så meget op på deres problemer, at uddannelserne efterfølgende kunne godkendes.

”Der er klart plads til forbedring. Undervejs i processen har de fleste af uddannelserne ganske vist rettet op og lagt det nødvendige arbejde i udviklingen af uddannelsernes kvalitet og relevans. Men det arbejde bør ske på institutionens eget initiativ, og uddannelserne bør være helt klar, inden akkrediteringsarbejdet går i gang. Det er særligt bekymrende med tanke på, at institutionerne med de kommende institutionsakkrediteringer står over for helt selv at skulle sikre kvaliteten af deres uddannelser. De seneste runder af ansøgninger tyder flere steder på, at der skal strammes op, hvis de skal forvalte det ansvar,” siger Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet.

Små uddannelsers udfordringer
På rådsmødet drøftede Akkrediteringsrådet også de særlige udfordringer, som små uddannelser i kraft af deres størrelse kan stå over for. Baggrunden var en ny rapport fra Danmarks Akkrediteringsinstitution, som beskriver både styrker og svagheder ved små humanistiske uddannelser. Det er blandt andet en udfordring for flere små uddannelser at sikre tilstrækkelig kritisk masse i det forskningsmiljø, som uddannelserne skal baseres på.

Akkrediteringsrådet behandlede på rådsmødet 9. april også flere små eller meget små uddannelser og kunne derfor også her forholde sig til nogle af de særlige problemstillinger, der typisk gør sig gældende her.

Rapporten fra Danmarks Akkrediteringsinstitution beskriver, hvordan bedre samarbejde – både internt på den enkelte institution og med forsknings- og uddannelsesmiljøer på andre institutioner – kan øge den kritiske masse og dermed give de små uddannelser bedre mulighed for at sikre en dækkende forskningsbasering.

Rapporten om små humanistiske uddannelser fra Danmarks Akkrediteringsinstitution kan findes her

Henvendelser før afgørelser
Der kan være meget på spil, når Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af en uddannelse eller en hel institution. Derfor skal rådets afgørelser bygge på et klart og gennemsigtigt grundlag. Rådet har på den baggrund fastlagt en procedure, hvor alle henvendelser om en sag, der endnu ikke er afgjort, skal gå til Rådssekretariatet.

Afgørelser
Akkrediteringsrådet har på rådsmødet 9. april behandlet akkrediteringen af 30 uddannelser på universitetsområdet (29 eksisterende og en ny uddannelse) og 18 eksisterende uddannelser og udbud på det professions- og erhvervsrettede område.

Afgørelser fremgår af oversigten:

Eksisterende uddannelser Institution Afgørelse
Bacheloruddannelse i europæisk etnologi Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i europæisk etnologi Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i anvendt kulturanalyse Københavns Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i finsk Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i finsk Københavns Universitet Betinget positiv
Bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi, HA (dansk) Aarhus Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi, HA (engelsk) Aarhus Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i journalistik Aarhus Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i teknisk videnskab (innovation and business) Syddansk Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i teknisk videnskab (innovation and business) Syddansk Universitet Betinget positiv
Masteruddannelse i journalistik Syddansk Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i journalistik Syddansk Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i datalogi Roskilde Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i datalogi Roskilde Universitet Betinget positiv
Bacheloruddannelse i kommunikation Roskilde Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i kommunikation Roskilde Universitet Positiv
Masteruddannelse i professionel kommunikation Roskilde Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i Global Innovation Management (Erasmus Mundus) Aalborg Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i teknisk videnskab (globale forretningssystemer) Aalborg Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i virksomhedssystemer Aalborg Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i matematik og teknologi Danmarks Tekniske
Universitet
 Positiv
Kandidatuddannelse i matematisk modellering og computing Danmarks Tekniske
Universitet
Positiv
Kandidatuddannelsen i transport og logistik Danmarks Tekniske
Universitet
Positiv
Bacheloruddannelse i softwareudvikling IT-Universitetet
i København
Positiv
Nye uddannelser Institution Afgørelse
Kandidatuddannelse i journalistik Syddansk
Universitet
Positiv
Genakkrediteringer Institution Afgørelse
Kandidatuddannelse i fransk Københavns
Universitet
Positiv
Bacheloruddannelse i koreastudier Københavns
Universitet
Positiv
Kandidatuddannelse i koreastudier Københavns
Universitet
Endelig afgørelse  træffes på rådsmøde i juni 2014
Kandidatuddannelse i sprogpsykologi Københavns
Universitet
Positiv
Bacheloruddannelse i engelsk Roskilde Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i engelsk Roskilde
Universitet
Positiv

Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside

Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution april 2014. Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af videregående uddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.

Eksisterende udbud Institution Afgørelse
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) Copenhagen Business Academy (Hillerød) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) Erhvervsakademi Lillebælt (Vejle) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) Erhvervsakademi Lillebælt (Odense) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) Erhvervsakademi Lillebælt (Odense) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) Erhvervsakademi MidtVest (Holstebro) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) Erhvervsakademi MidtVest (Holstebro) Fortsat under behandling
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) Erhvervsakademi Sjælland (Roskilde) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorie området (laborant AK) Erhvervsakademi Sjælland (Slagelse) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorie området (laborant AK) Erhvervsakademi Sjælland (Roskilde) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorie området (laborant AK) Erhvervsakademi Sydvest (Esbjerg) Betinget positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorie området (laborant AK) Erhvervsakademi Aarhus (Viby J) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) Professionshøjskolen Metropol (København) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) Professionshøjskolen Metropol (København) Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) Professionshøjskolen UC Nordjylland (Aalborg) Fortsat under behandling
Professionsbacheloruddannelse i natur- og kulturformidling Professionshøjskolen UC Nordjylland (Hjørring) Positiv
Professionsbacheloruddannelse i tekstildesign, -håndværk og formidling Professionshøjskolen UCC (København) Positiv
Professionsbacheloruddannelse i tekstildesign, -håndværk og formidling Professionshøjskolen VIA University College (Herning) Positiv
Profesionsbacheloruddannelse i sygepleje (genakkreditering) Professionshøjskolen VIA University College (Horsens) Positiv

Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside

Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution april 2014. Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af videregående uddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.

Har du spørgsmål til nyhedsbrevet, så kontakt:

Skip to content