Akkrediteringsrådet

Positiv institutionsakkreditering til to erhvervsakademier på rådsmøde og studietur i Østjylland

I juni 2018 fik Erhvervsakademi SydVest afslag på institutionsakkreditering. Nu har et nyt akkrediteringspanel vurderet kvalitetssikringen på det sydvestjyske erhvervsakademi ud fra de fem kriterier i første runde af institutionsakkreditering og efter samme metode. Det arbejde er mundet ud i en akkrediteringsrapport med en indstilling om positiv institutionsakkreditering, som rådet valgte at følge.

”På Erhvervsakademi SydVest har vi set et sammenhængende og velfungerende kvalitetssikringssystem, som er både transparent og dialogorienteret. Der er en klar fordeling af ansvar og opgaver mellem institutionsledelsen, uddannelseschefer, undervisere og andre medarbejdere på begge erhvervsakademiets campusser og et bredt engagement i kvalitetsarbejdet. Samtidig rapporterer de systematisk om kvaliteten og relevansen for hvert enkelt uddannelsesudbud og for institutionen som helhed. De har også ambitiøse og klare standarder for, hvornår der er utilfredsstillende forhold, som kræver handling,” siger rådsformand Per B. Christensen.

Den positive afgørelse er gældende i seks år fra afgørelsestidspunktet.

Positiv akkreditering for anden gang til Erhvervsakademi Aarhus
På rådsmødet tildelte Akkrediteringsrådet også Erhvervsakademi Aarhus en positiv afgørelse. Det aarhusianske erhvervsakademi kom dermed gennem anden runde af institutionsakkreditering efter at have fået en positiv afgørelse ved sin første institutionsakkreditering i januar 2016.

”Kvalitetssikringsarbejdet på Erhvervsakademi Aarhus er systematisk og velfungerende, hvor kvalitets- og midtvejsberetninger, nøgletal og systematiske dialoger tilsammen udgør et solidt grundlag for en samlet vurdering og analyse af uddannelserne. Erhvervsakademiet omsætter sin viden fra en tæt dialog med aftagere, dimittender og censorer i kvalitetssikringen og udviklingen af uddannelserne. Der sker både en systematisk sikring af uddannelsernes videngrundlag og deres niveau, indhold og tilrettelæggelse. Rådet hæfter sig dog ved akkrediteringspanelets bemærkninger om, at Erhvervsakademi Aarhus med fordel kan udvikle sit skriftlige grundlag for vurderingen af uddannelsernes kvalitet, og at den risikobaserede tilgang til evalueringen af uddannelserne stiller krav til en grundig ledelsesvurdering af, hvilke uddannelser der skal under luppen,” siger rådsformand Per B. Christensen om afgørelsen, der ligeledes er gældende i seks år.

Temadrøftelse om digitalisering og godkendt opfølgningsplan
Foruden de to akkrediteringssager drøftede rådet, hvad digitalisering af uddannelse og undervisning rummer af muligheder for kvalitetssikring med inddragelse af eksempelvis nye data. Det skete på baggrund af et oplæg fra det norske rådsmedlem, professor Bjørn Stensaker. Dertil godkendte rådet en plan for turnusakkreditering af uddannelser og udbud på Erhvervsakademi MidtVest i perioden frem mod, at en ny institutionsakkreditering kan indledes i efteråret 2024 efter, at erhvervsakademiet fik afslag på institutionsakkreditering før sommerferien.

Udskudt inspirationstur gennemført med to besøg
Allerede i marts 2020 skulle Akkrediteringsrådet have besøgt to videregående uddannelsesinstitutioner vest for Storebælt. Dengang blev turen udskudt som følge af de daværende coronarestriktioner. Det var derfor en inspirationstur, som rådet havde set frem til længe, da de i forbindelse med dette rådsmøde fik lejlighed til at besøge Designskolen Kolding onsdag eftermiddag og Aarhus Universitet torsdag morgen.

”Rådet har tidligere været på studietur i udlandet, og det er nu første gang vi besøger danske videregående uddannelsesinstitutioner. Vi får med disse besøg et førstehåndsindtryk og en dialog med institutionerne om, hvad der fylder og optager dem i deres arbejde med at udvikle deres uddannelser. Det bidrager til at give rådet et godt bagtæppe for sit arbejde med akkreditering,” fortæller rådsformand Per B. Christensen. Han takker samtidig de to uddannelsesinstitutioner for nogle veltilrettelagte og interessante besøg.

Besøget i Kolding bød både på rundvisning på designskolen med en kandidatstuderende som guide og gode dialoger, der spændte bredt fra egenfinansiering til talentoptag. Dialogen med rektor Lene Tanggaard og designskolens uddannelseschef, kvalitetskoordinator og chef for administration og forretningsudvikling gav rådet indblik i, hvilke overvejelser og udfordringer Designskolen Kolding møder som kunstnerisk uddannelsesinstitution uden for de fire store uddannelsesbyer.

På Aarhus Universitet mødte rådet både rektor Brian Bech Nielsen, universitetsdirektør Arnold Boon og prorektor Berit Eika. De bød ind med hver sit perspektiv på, hvilken fremtid Aarhus Universitet ser ind i. Det skete gennem oplæg om henholdsvis universitetets strategi, hvordan klima indgår i universitetets virke og hvordan arbejder med at rekruttere studerende og sikre gode overgange fra ungdomsuddannelse til universitetet. Oplæggene blev fulgt op af en god dialog mellem rektoratet og rådet.

 

Afgørelse, vurdering og konsekvenser ved institutionsakkreditering

Afgørelse Vurdering Konsekvenser
Positiv institutionsakkreditering Kvalitetssikringssystemet er med undtagelse af eventuelle få, klart afgrænsede problemstillinger velbeskrevet, velargumenteret og velfungerende i praksis. – Nye uddannelser og nye uddannelsesudbud kan oprettes, når disse er prækvalificeret og godkendt.

– Der kan foretages justering af eksisterende uddannelser.

Betinget positiv institutionsakkreditering Hovedparten af kvalitetssikringssystemet er velbeskrevet, velargumenteret og fungerer rimeligt i praksis. Rådet vil i sin afgørelse påpege mindre velfungerende områder, som institutionen efterfølgende skal følge op på inden for en given tidsramme. – Alle nye uddannelser og uddannelsesudbud skal uddannelsesakkrediteres før oprettelsen.

– Rådet fastsætter plan for opfølgning inden for to eller tre år.

Afslag på institutionsakkreditering Der er flere væsentlige mangler i institutionens kvalitetssikringssystems opbygning eller funktion i praksis. – Uddannelsesinstitutionen kan ikke oprette nye uddannelser eller uddannelsesudbud.  Uddannelses- og forskningsministeren kan dog efter en konkret vurdering dispensere herfra.

– Eksisterende uddannelser skal uddannelsesakkrediteres efter en turnusplan.

– Akkrediteringsrådet afgør efter dialog med uddannelsesinstitutionen, hvornår uddannelsesinstitutionen igen kan søge om institutionsakkreditering.

 

 

Skip to content