Når en uddannelsesinstitution ansøger om at få en uddannelse akkrediteret, bør uddannelsen på det tidspunkt være helt klar til behandling i akkrediteringssystemet. Men for ofte skal der sagsbehandles i perioden mellem ansøgning og afgørelse i rådet.
På rådsmødet 9. april behandlede Akkrediteringsrådet en række uddannelser, der havde indsendt akkrediteringsansøgninger, der må betragtes som ikke helt færdige. Den mangelfulde ansøgning betød for eksempel, at flere uddannelser stod til kritiske vurderinger og afslag. Først ved truende udsigt til afslag fik institutionerne rettet så meget op på deres problemer, at uddannelserne efterfølgende kunne godkendes.
”Der er klart plads til forbedring. Undervejs i processen har de fleste af uddannelserne ganske vist rettet op og lagt det nødvendige arbejde i udviklingen af uddannelsernes kvalitet og relevans. Men det arbejde bør ske på institutionens eget initiativ, og uddannelserne bør være helt klar, inden akkrediteringsarbejdet går i gang. Det er særligt bekymrende med tanke på, at institutionerne med de kommende institutionsakkrediteringer står over for helt selv at skulle sikre kvaliteten af deres uddannelser. De seneste runder af ansøgninger tyder flere steder på, at der skal strammes op, hvis de skal forvalte det ansvar,” siger Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet.
Små uddannelsers udfordringer
På rådsmødet drøftede Akkrediteringsrådet også de særlige udfordringer, som små uddannelser i kraft af deres størrelse kan stå over for. Baggrunden var en ny rapport fra Danmarks Akkrediteringsinstitution, som beskriver både styrker og svagheder ved små humanistiske uddannelser. Det er blandt andet en udfordring for flere små uddannelser at sikre tilstrækkelig kritisk masse i det forskningsmiljø, som uddannelserne skal baseres på.
Akkrediteringsrådet behandlede på rådsmødet 9. april også flere små eller meget små uddannelser og kunne derfor også her forholde sig til nogle af de særlige problemstillinger, der typisk gør sig gældende her.
Rapporten fra Danmarks Akkrediteringsinstitution beskriver, hvordan bedre samarbejde – både internt på den enkelte institution og med forsknings- og uddannelsesmiljøer på andre institutioner – kan øge den kritiske masse og dermed give de små uddannelser bedre mulighed for at sikre en dækkende forskningsbasering.
Rapporten om små humanistiske uddannelser fra Danmarks Akkrediteringsinstitution kan findes her
Henvendelser før afgørelser
Der kan være meget på spil, når Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af en uddannelse eller en hel institution. Derfor skal rådets afgørelser bygge på et klart og gennemsigtigt grundlag. Rådet har på den baggrund fastlagt en procedure, hvor alle henvendelser om en sag, der endnu ikke er afgjort, skal gå til Rådssekretariatet.
Afgørelser
Akkrediteringsrådet har på rådsmødet 9. april behandlet akkrediteringen af 30 uddannelser på universitetsområdet (29 eksisterende og en ny uddannelse) og 18 eksisterende uddannelser og udbud på det professions- og erhvervsrettede område.
Afgørelser fremgår af oversigten:
Eksisterende uddannelser | Institution | Afgørelse |
---|---|---|
Bacheloruddannelse i europæisk etnologi | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i europæisk etnologi | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i anvendt kulturanalyse | Københavns Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i finsk | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i finsk | Københavns Universitet | Betinget positiv |
Bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi, HA (dansk) | Aarhus Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i erhvervsøkonomi, HA (engelsk) | Aarhus Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i journalistik | Aarhus Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i teknisk videnskab (innovation and business) | Syddansk Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i teknisk videnskab (innovation and business) | Syddansk Universitet | Betinget positiv |
Masteruddannelse i journalistik | Syddansk Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i journalistik | Syddansk Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i datalogi | Roskilde Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i datalogi | Roskilde Universitet | Betinget positiv |
Bacheloruddannelse i kommunikation | Roskilde Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i kommunikation | Roskilde Universitet | Positiv |
Masteruddannelse i professionel kommunikation | Roskilde Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i Global Innovation Management (Erasmus Mundus) | Aalborg Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i teknisk videnskab (globale forretningssystemer) | Aalborg Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i virksomhedssystemer | Aalborg Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i matematik og teknologi | Danmarks Tekniske Universitet |
Positiv |
Kandidatuddannelse i matematisk modellering og computing | Danmarks Tekniske Universitet |
Positiv |
Kandidatuddannelsen i transport og logistik | Danmarks Tekniske Universitet |
Positiv |
Bacheloruddannelse i softwareudvikling | IT-Universitetet i København |
Positiv |
Nye uddannelser | Institution | Afgørelse |
Kandidatuddannelse i journalistik | Syddansk Universitet |
Positiv |
Genakkrediteringer | Institution | Afgørelse |
Kandidatuddannelse i fransk | Københavns Universitet |
Positiv |
Bacheloruddannelse i koreastudier | Københavns Universitet |
Positiv |
Kandidatuddannelse i koreastudier | Københavns Universitet |
Endelig afgørelse træffes på rådsmøde i juni 2014 |
Kandidatuddannelse i sprogpsykologi | Københavns Universitet |
Positiv |
Bacheloruddannelse i engelsk | Roskilde Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i engelsk | Roskilde Universitet |
Positiv |
Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside
Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution april 2014. Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af videregående uddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.
Eksisterende udbud | Institution | Afgørelse |
---|---|---|
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) | Copenhagen Business Academy (Hillerød) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) | Erhvervsakademi Lillebælt (Vejle) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) | Erhvervsakademi Lillebælt (Odense) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) | Erhvervsakademi Lillebælt (Odense) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) | Erhvervsakademi MidtVest (Holstebro) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) | Erhvervsakademi MidtVest (Holstebro) | Fortsat under behandling |
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) | Erhvervsakademi Sjælland (Roskilde) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorie området (laborant AK) | Erhvervsakademi Sjælland (Slagelse) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorie området (laborant AK) | Erhvervsakademi Sjælland (Roskilde) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorie området (laborant AK) | Erhvervsakademi Sydvest (Esbjerg) | Betinget positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorie området (laborant AK) | Erhvervsakademi Aarhus (Viby J) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for ernærings-, fødevare,- mejeri- og procesteknologi (procesteknologi AK) | Professionshøjskolen Metropol (København) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) | Professionshøjskolen Metropol (København) | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant AK) | Professionshøjskolen UC Nordjylland (Aalborg) | Fortsat under behandling |
Professionsbacheloruddannelse i natur- og kulturformidling | Professionshøjskolen UC Nordjylland (Hjørring) | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse i tekstildesign, -håndværk og formidling | Professionshøjskolen UCC (København) | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse i tekstildesign, -håndværk og formidling | Professionshøjskolen VIA University College (Herning) | Positiv |
Profesionsbacheloruddannelse i sygepleje (genakkreditering) | Professionshøjskolen VIA University College (Horsens) | Positiv |
Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside
Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution april 2014. Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af videregående uddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.
Har du spørgsmål til nyhedsbrevet, så kontakt: