I 2018 fik Erhvervsakademi MidtVest en betinget positiv akkreditering. Nu har en opfølgende akkreditering klarlagt, hvordan institutionen har arbejdet videre med de kritiske områder i kvalitetssikringen, og på et rådsmøde d. 3. juni var sagen blandt de afgørelser, som Akkrediteringsrådet skulle træffe.
Her valgte rådet at følge panelets indstilling og give afslag på institutionsakkreditering til Erhvervsakademi MidtVest.
”De er kommet et stykke af vejen, men deres kvalitetssikring er stadig ikke god nok. De har arbejdet videre med kritikpunkterne fra den betinget positive afgørelse i 2018, men samlet set er deres kvalitetssikring fortsat utilstrækkeligt i forhold til at sikre, at de uddannelser, de udbyder for deres studerende, er gode nok. Det er sikringen af uddannelsernes videngrundlag, der er det helt primære problem. Erhvervsakademi MidtVest får ikke kvalitetssikret videngrundlaget op imod det behov, der er på den enkelte uddannelse og fagområde. Det betyder, at de studerende ikke løbende kan være sikre på at møde et ajourført grundlag og vidensindhold på deres uddannelser,” siger Akkrediteringsrådets formand, Per B. Christensen, og afslutter:
”Afslaget vil give EA MidtVest anledning til at genoverveje systemet i sin helhed og gentænke, hvordan det kan ændres i retning af noget mere enkelt, håndterbart og velfungerende.”
Akkrediteringsrådet vil nu gå i dialog med det midtvestjyske erhvervsakademi og afgøre, hvornår de igen kan ansøge om institutionsakkreditering.
Se skema længere nede for konsekvenser af alle udfald af afgørelser.
Positiv akkreditering til Professionshøjskolen Absalon
Akkrediteringsrådet tildelte på rådsmødet en positiv afgørelse til Professionshøjskolen Absalon, der dermed kom gennem anden runde af institutionsakkreditering efter også at have modtaget en positiv afgørelse på første runde i 2015.
”Professionshøjskolen Absalon har et systematisk og velfungerende kvalitetssikringsarbejde, der er klart forankret i de relevante ledelseslag, og hvor uddannelsernes kvalitet og relevans løbende holdes op imod fastsatte mål. Institutionen monitorerer systematisk uddannelsernes videngrundlag og de studerendes kontakt til det og holder det op imod fastsatte mål, og når udfordringer identificeres, handles der. Absalon har også en ambitiøs tilgang til kvalitetsarbejdet og en kultur for refleksion og kritisk stillingtagen til systemet, der løbende udvikles. Det ses blandt andet ved, at institutionen siden den første akkreditering i 2015 har styrket deres data-baserede kvalitetssikringsarbejde, så de nu har bedre, løbende overblik over væsentlige ting som frafald, gennemsnitlig studietid, skemalagte undervisningstimer og beskæftigelse,” siger rådsformand Per B. Christensen.
Den positive akkrediteringsperiode løber i seks år fra afgørelsestidspunktet.
Interesse for online undervisning i coronaperioden
Sideløbende med rollen som afgørelsesmyndighed følger Akkrediteringsrådet også naturligt med i udvikling, tendenser og relevante temaer på det videregående uddannelsesområde. Denne løbende nysgerrighed førte på dette rådsmøde til en temadrøftelse af, hvordan uddannelsesinstitutionerne har grebet undervisningen an under de vanskelige omstændigheder, som corona-nedlukningen har medført.
Ved drøftelsen fik rådet besøg af Stefan Hermann (rektor, Københavns Professionshøjskole), Bente Stallknecht (prorektor for uddannelse, Københavns Universitet) og Mick Scholtka (uddannelsespolitisk næstformand, Danske Studerendes Fællesråd). De tre gæster delte ud af deres erfaringer og synspunkter omkring undervisning under corona-nedlukningen, hvad det har betydet for undervisningens kvalitet og studiemiljøet og hvilken læring, der tages med videre.
Rådet sender en stor tak til de deltagende for at dele deres indblik og indsigt i et højrelevant tema.
Afgørelse, vurdering og konsekvenser ved institutionsakkreditering
Afgørelse | Vurdering | Konsekvenser |
---|---|---|
Positiv institutionsakkreditering | Kvalitetssikringssystemet er med undtagelse af eventuelle få, klart afgrænsede problemstillinger velbeskrevet, velargumenteret og velfungerende i praksis. | – Nye uddannelser og nye uddannelsesudbud kan oprettes, når disse er prækvalificeret og godkendt. – Der kan foretages justering af eksisterende uddannelser. |
Betinget positiv institutionsakkreditering | Hovedparten af kvalitetssikringssystemet er velbeskrevet, velargumenteret og fungerer rimeligt i praksis. Rådet vil i sin afgørelse påpege mindre velfungerende områder, som institutionen efterfølgende skal følge op på inden for en given tidsramme. | – Alle nye uddannelser og uddannelsesudbud skal uddannelsesakkrediteres før oprettelsen. – Rådet fastsætter plan for opfølgning inden for to eller tre år. |
Afslag på institutionsakkreditering | Der er flere væsentlige mangler i institutionens kvalitetssikringssystems opbygning eller funktion i praksis. | – Uddannelsesinstitutionen kan ikke oprette nye uddannelser eller uddannelsesudbud. Uddannelses- og forskningsministeren kan dog efter en konkret vurdering dispensere herfra.- Eksisterende uddannelser skal uddannelsesakkrediteres efter en turnusplan.
– Akkrediteringsrådet afgør efter dialog med uddannelsesinstitutionen, hvornår uddannelsesinstitutionen igen kan søge om institutionsakkreditering. |