Akkrediteringsrådet

Styr på kvaliteten på tre kunstneriske uddannelsesinstitutioner

Da Akkrediteringsrådet afholdt online rådsmøde d. 9. juni, var det især de kunstneriske videregående uddannelsesinstitutioner, der stod på menuen. Hele tre af de kunstneriske institutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriets ressortområde skulle på mødet have afgjort deres institutionsakkreditering af rådet. Og der var grund til glæde på både Designskolen Kolding, Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK), da rådet gav dem alle tre en positiv institutionsakkreditering.

”På tværs af de tre kunstneriske institutioner har det gennemgående været opløftende at se, hvordan de arbejder for at sikre gode og relevante uddannelser for deres studerende. På nogle områder udgør de kunstneriske institutioner deres egen særegne genre inden for den videregående uddannelsessektor, men altså ikke mere særegen end at de kan vurderes inden for akkrediteringssystem på lige fod med alle andre institutionstyper,” siger Akkrediteringsrådets formand Per B. Christensen.

Om de enkelte afgørelser siger Akkrediteringsrådets formand:

Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK)
”På KADK har akkrediteringsforløbet afdækket et velfungerende kvalitetssikringssystem, hvor kvalitetsspørgsmål drøftes bredt i ledelsen, og hvor rektoratet er velinformeret om status på uddannelsernes kvalitet. KADK har kunnet fremvise et system, som også i praksis er i stand til at opfange udfordringer med uddannelseskvaliteten og følge fornuftigt og systematisk op på dem. På KADK baseres kvalitetssikringen på en håndbog med en lang række kvalitetsmål og standarder, og det er blevet positivt bemærket, at der blandt institutionens medarbejderne tages stort ejerskab for kvalitetshåndbogen og kvalitetsarbejdet i det hele taget,” siger Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet, om rådets positive afgørelse om institutionsakkreditering til KADK.

Arkitektskolen Aarhus
”På Arkitektskolen Aarhus er kvalitetssikringssystemet karakteriseret ved at være enkelt og overskueligt, samtidig med at det systematisk sikrer deres tre uddannelsers kvalitet og relevans. Hele arbejdet med kvaliteten er solidt forankret i organisationen, og det er også godt understøttet af skolens ledelsesstruktur. Arkitektskolen i Aarhus har vist, at de arbejder med klare ambitioner for den kvalitet, de leverer. Ambitioner, som bæres af relevante kvalitetsstandarder og nøgletal, og som undervisere, ledelse og studerende er godt involverede i at indfri,” siger Per B. Christensen om den positive institutionsakkreditering af Arkitektskolen Aarhus.

Designskolen Kolding
”Gennem akkrediteringens afdækning af kvalitetssikringsarbejdet har Designskolen Kolding kunnet fremvise et kvalitetssikringssystem, der er velfungerende og solidt forankret hos rektoratet, mens der samtidig sker en god involvering af undervisere og studerende. Der er en tydelig fordeling af opgaver og ansvar, hvor alle aktører kender deres opgaver og rolle i kvalitetssikringssystemet. Designskolen Kolding har et omfattende afrapporteringssystem, der både går på tværs af hele institutionen og også i dybden med de enkelte studieretninger. Det system sikrer, at eventuelle problemstillinger på de enkelte studieretninger bliver opfanget, fulgt op på og forankret hos institutionens ledelse i de tilfælde, hvor det er relevant,” siger Akkrediteringsrådets formand, Per B. Christensen, om rådets beslutning om en positiv institutionsakkreditering til Designskolen Kolding.

Genakkreditering af Copenhagen Business Academy
Ud over de tre kunstneriske institutionsakkrediteringer afgjorde rådet også genakkrediteringen af Copenhagen Business Academy, der i 2018 fik tildelt en betinget positiv akkreditering. Efter to års indsats finder rådet, at Copenhagen Business Academy har arbejdet målrettet med at videreudvikle og implementere kvalitetssikringssystemet på baggrund af kritikpunkterne fra akkrediteringsforløbet i ´18. Cphbusiness er kommet langt med at skabe et bredt ejerskab i organisationen til kvalitetssikringssystemets centrale elementer og processer, og det er med til at understøtte og fremme uddannelsernes kvalitet og relevans. På den baggrund tildeles Copenhagen Business Academy en positiv institutionsakkreditering.

Nye uddannelsesudbud godkendt i flere dele af landet
På mødet afgjorde Akkrediteringsrådet også en række ansøgninger om at oprette nye uddannelser. I alt tre uddannelser blev godkendt til oprettelse, efter at rådet havde vurderet, at uddannelsesinstitutionerne bag kunnet dokumentere tilfredsstillende planer for kvalitet og kvalitetssikring på de nye uddannelser. På den baggrund blev der givet positiv uddannelsesakkreditering til den sociale diplomuddannelse udbudt af Professionshøjskolen UCN i Aalborg, den militære akademiuddannelse udbudt af Forsvarsakademiet i Frederikshavn, Varde, Karup og Haderslev samt til kandidatuddannelsen i arkitekturens teknologi på KADK i København.

Der blev givet et enkelt afslag til Erhvervsakademi MidtVest, der havde ansøgt om at oprette en akademiuddannelse i skatter og afgifter i Herning, da rådet fandt, at udbuddet kun delvist ville blive baseret på ny viden fra udviklingsarbejde og forskningsfelter inden for uddannelsens fagområder.

Afgørelser: institutionsakkrediteringer

Institution Afgørelse
Copenhagen Business Academy (Cphbusiness) (opfølgning på betinget akkreditering) Positiv institutionsakkreditering
Arkitektskolen Aarhus (AARCH) Positiv institutionsakkreditering
Designskolen Kolding Positiv institutionsakkreditering
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (KADK) Positiv institutionsakkreditering

 


Fakta: Om institutionsakkreditering
  • En institutionsakkreditering er en vurdering af, om en uddannelsesinstitution har et system, der kan sikre deres uddannelsers kvalitet.
  • Det er Akkrediteringsrådet, der træffer afgørelse om, hvorvidt kvalitetssikringen er tilstrækkeligt velbeskrevet og velfungerende i praksis til, at institutionen i de kommende seks år selv kan foretage en løbende og systematisk sikring og udvikling af uddannelsernes kvalitet og relevans.
  • Der er fem faste kriterier, som uddannelsesinstitutionens kvalitetssikring vurderes på, og derudover har institutionen stor valgfrihed til selv at tilrettelægge kvalitetssikringen sådan, som det giver bedst mening for dem. Med akkrediteringen afdækkes det, om systemet er tilstrækkeligt velbeskrevet og virker tilfredsstillende i praksis.
  • Institutionsakkreditering omfatter ikke en selvstændig vurdering af relevansen og kvaliteten af den enkelte uddannelse.

Læs mere om institutionsakkreditering og afgørelsernes konsekvenser hos Danmarks Akkrediteringsinstitution

 


Afgørelser: uddannelsesakkrediteringer

Uddannelse Institution Afgørelse
Akademiuddannelsen i skatter og afgifter
(nyt udbud)
Erhvervsakademi MidtVest (Herning) Afslag på akkreditering
Kandidatuddannelsen i arkitekturens teknologi
(ny uddannelse)
Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (København) Positiv akkreditering
Den militære akademiuddannelse
(ny uddannelse)
Forsvarsakademiet (Frederikshavn, Varde, Karup og Haderslev) Positiv akkreditering
Den sociale diplomuddannelse
(nyt udbud)
University College Nordjylland (Aalborg) Positiv akkreditering

Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside

 

Skip to content