I sin netop offentliggjorte rapport anbefaler Udvalget for Kvalitet og Relevans i de Videregående Uddannelser (Kvalitetsudvalget) en omlægning af censorinstitutionen, sådan at en del af opgaven herfra knyttes sammen med de institutionsakkrediteringer, der skal gennemføres på alle videregående uddannelsesinstitutioner. Akkrediteringsrådet bakker om det forslag.
”Alle uddannelsesinstitutioner skal have godkendt de interne systemer, der skal sikre uddannelsernes kvalitet. Det ligger i naturlig forlængelse heraf at give institutionerne større ansvar for, hvordan de enkelte fag og uddannelser eksamineres. Det vil derfor også være naturligt, at vi netop i forbindelse med de såkaldte institutionsakkrediteringer ser på, hvordan vi kan inddrage en mere fokuseret ekstern helhedscensur i vurderingen af kvalitetssikringen,” siger Akkrediteringsrådets formand Per B. Christensen.
Den konkrete model for omlægningen vil rådsformanden dog ikke lægge sig fast på endnu.
”Censorinstitutionen er en grundlæggende del af vores uddannelsessystem. Derfor skal en reform af systemet, der vil berøre mange vigtige hensyn, drøftes bredt. Den dialog vil vi som Akkrediteringsråd gerne bidrage til,” siger Per B. Christensen.
Kvalitetsudvalget anbefaler en omfattende omprioritering af censorinstitutionens opgave. Dels skal uddannelsesinstitutionerne gives større frihed til selv at vælge, hvornår ekstern censur skal anvendes. Det skal erstatte det nuværende krav om, at ekstern censur skal indgå ved en tredjedel af de ECTS-point, en studerende optjener. Efter svensk model foreslås det herudover, at censorinstitutionen på opfordring af en uddannelsesinstitution skal kunne foretage stikprøvebaseret helhedscensur af udvalgte uddannelser. Denne type helhedscensur skal kunne tilfredsstille institutionsakkrediteringens krav om regelmæssige evalueringer af uddannelserne med inddragelse af eksterne eksperter.
OM AKKREDITERINGSRÅDET
Akkrediteringsrådet har til opgave at sikre, at de danske videregående uddannelsesinstitutioner løbende arbejder med at udvikle og udbyde uddannelser med høj faglig kvalitet og relevans.
Rådet varetager denne opgave ved at træffe afgørelser om akkreditering af de videregående uddannelsesinstitutioner samt eksisterende uddannelser og udbud og forslag om nye uddannelser og udbud. En akkreditering er en autoritativ vurdering af kvalitet, relevans og kvalitetssikring på en enkelt uddannelse eller hel uddannelsesinstitution.