Akkrediteringsrådet har 14. januar 2016 afgjort en række sager om akkreditering af eksisterende uddannelser og af en enkelt hel uddannelsesinstitution. Her fik Erhvervsakademi Aarhus tildelt en positiv institutionsakkreditering og vil på den baggrund overtage det fulde ansvar for at sikre og udvikle kvaliteten af uddannelserne på institutionen de kommende seks år.
”Akkrediteringsforløbet har vist, at Erhvervsakademi Aarhus har klare mål for, hvordan deres kvalitetssikring skal organiseres og gennemføres, og de har en tydelig opgave- og ansvarsfordeling for arbejdet. De præsenterer en stærk struktur med et velfungerende nøgletalssystem, men har samtidig mod og fokus på udvikling. Den dobbelthed mellem system og udvikling balancerer de flot på Erhvervsakademi Aarhus. Både ledelse og undervisere er engagerede i kvalitetsarbejdet, og institutionen har også en god inddragelse af de studerende,” siger Akkrediteringsrådets formand Per B. Christensen, der også fremhæver, at Erhvervsakademi Aarhus har vist sig i stand til at opfange egne kvalitetsproblemer og håndtere dem hurtigt og effektivt.
Rådsformanden hæfter sig ved, at Erhvervsakademi Aarhus er en ung uddannelsesinstitution, der først blev oprettet i 2009.
”Styrken af deres kvalitetssikring og hele arbejdet omkring uddannelseskvaliteten skinner særligt tydeligt i lyset af institutionens alder. De har ikke mange år bag sig, men deres system fremstår alligevel gennemarbejdet, gennemprøvet og solidt, og de har klare, ambitiøse og realistiske mål for deres uddannelsers kvalitet,” tilføjer Per B. Christensen.
Udover institutionsakkrediteringen afgjorde rådet også akkrediteringen af en række eksisterende engelsksprogede professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelse – se skema nederst på siden.
Fokus på at undgå overlap
Mødet gav også Akkrediteringsrådet lejlighed til at fokusere på den tid, der følger efter en positiv institutionsakkreditering. Opnår en uddannelsesinstitution en positiv institutionsakkreditering, går der seks år, før institutionen igen skal igennem et akkrediteringsforløb. I den periode gennemgår uddannelsesinstitutionen fortsat tilsyn i regi af Uddannelsesministeriet. Her mener Akkrediteringsrådet, at en vid udstrækning af ensartning af forventningerne til uddannelsesinstitutionerne er vejen frem.
”De forskellige mekanismer må styrke hinanden og sammen være med til at sikre og udvikle kvaliteten af de videregående uddannelser og uddannelsesinstitutioner. Vi skal koordinere nøje for at tage hensyn til institutionernes ressourcebelastning og undgå overlap og dobbeltstyring. Derfor er det også vigtigt, at akkreditering og det ministerielle tilsyn ikke anvender forskelligartede mål, data og vurderingssnit i vurderingen af uddannelsesinstitutionerne. Det er noget, Akkrediteringsrådet løbende er i dialog med Styrelsen for Videregående Uddannelser om,” siger rådsformand Per B. Christensen.
Hvad er en institutionsakkreditering?En institutionsakkreditering er en vurdering af, om uddannelsesinstitutionens system for kvalitetssikring er tilstrækkeligt velbeskrevet og velfungerende til, at institutionen i de kommende seks år selv kan foretage en løbende og systematisk sikring og udvikling af uddannelsernes kvalitet og relevans.Akkrediteringsrådet træffer afgørelse om akkreditering af videregående uddannelser og uddannelsesinstitutioner. Afgørelserne træffes på baggrund af akkrediteringsrapporter, som Danmarks Akkrediteringsinstitution skriver efter at have afdækket kvalitetssikringen på den enkelte uddannelsesinstitution.
Institutionsakkreditering omfatter ikke en selvstændig vurdering af relevansen og kvaliteten af den enkelte uddannelse på uddannelsesinstitutionen. Med afgørelsen har Akkrediteringsrådet vurderet, i hvor høj grad kvalitetssikringssystemet på den enkelte uddannelsesinstitution lever op til kravene i Akkrediteringsloven og kriterierne i den dertilhørende bekendtgørelse. Der findes tre afgørelsesmuligheder for en ansøgning om institutionsakkreditering: positiv institutionsakkreditering, betinget positiv institutionsakkreditering og afslag på institutionsakkreditering – for mere info om afgørelserne og deres konsekvenser, se her. |
Afgørelser: institutionsakkrediteringer
Institution | Afgørelse |
---|---|
Erhvervsakademi Aarhus | Positiv institutionsakkreditering |
Afgørelser: professions- og erhvervsrettede uddannelser
Eksisterende udbud | Institution | Afgørelse |
---|---|---|
Erhvervsakademiuddannelse inden for informationsteknologi (datamatiker AK) (engelsksproget udbud) | Copenhagen Business Academy (Lyngby) | Positiv akkreditering |
Erhvervsakademiuddannelse inden for medie og kommunikation (multimediedesigner AK) (engelsksproget udbud) | Erhvervsakademi Kolding (Kolding) | Positiv akkreditering |
Professionsbacheloruddannelse i finans (engelsksproget udbud) | Erhvervsakademi Aarhus (Viby J) | Positiv akkreditering |
Erhvervsakademiuddannelse inden for medie og kommunikation (multimediedesigner AK) (engelsksproget udbud) | Erhvervsakademi Aarhus (Aarhus) | Positiv akkreditering |
Professionsbacheloruddannelse som bygningskonstruktør (engelsksproget udbud) | Erhvervsakademiet Lillebælt (Odense) | Positiv akkreditering |
Professionsbacheloruddannelse som bygningskonstruktør (engelsksproget udbud) | Professionshøjskolen University College Nordjylland (Aaalborg) | Positiv akkreditering |
Professionsbacheloruddannelse som bygningskonstruktør (engelsksproget udbud) | VIA University College (Aarhus) | Positiv akkreditering |
Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside
Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution januar 2016. Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af bachelor-, kandidat- og masteruddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.