På et møde 22-23. juni 2016 har Akkrediteringsrådet truffet afgørelse om sikringen og udviklingen af uddannelseskvaliteten på Aalborg Universitet, Erhvervsakademi Sjælland og Copenhagen Business School. På det todages mødet traf rådet også afgørelse om 51 eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud og mulig oprettelse af 17 nye uddannelser og udbud.
Alle rådets afgørelser træffes på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution i samarbejde med paneler af faglige eksperter, repræsentanter for relevante arbejdsmarkeder og studerende. Alle afgørelser kan ses i skemaet nederst.
Aalborg Universitet
Akkrediteringsrådet har givet Aalborg Universitet en betinget positiv institutionsakkreditering.
”Det er Akkrediteringsrådets vurdering, at Aalborg Universitets kvalitetssikringssystem samlet set er velbeskrevet og i store træk velfungerende i praksis. Der er en tydelig organisering af kvalitetsarbejdet og en stærk fælles kultur og forståelse af, hvad ledelse, undervisere og studerende vil med uddannelserne på AAU,” siger Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet.
Der er dog også en række områder, hvor det nordjyske universitets sikring af kvaliteten ikke er tilstrækkelig. Med den betinget positive institutionsakkreditering får institutionen nu to år til at rette op på de problemer, før Akkrediteringsrådet vil vurdere, om kvalitetssikringen på Aalborg Universitet til den tid er løftet til et så højt niveau, at institutionen kan få en positiv institutionsakkreditering.
”Vi har de seneste år konstateret, at en række af Aalborg Universitets uddannelser ikke er gode nok til at opfange eller agere på kvalitetsproblemer. Det gælder særligt i forhold til at sikre de studerende adgang til stærke og erfarne forskningsmiljøer. Derfor handler en del af opgaven for Aalborg Universitet nu om at blive bedre til at sætte mål for forskningsbaseringen, løbende at evaluere sig selv, finde kvalitetsproblemerne og ikke mindst følge op på dem,” siger Akkrediteringsrådets formand, Per B. Christensen.
Rådet anerkender samtidig, at det for en del af de problemer, der er konstateret i akkrediteringsforløbet, går i den rigtige retning og er blevet bedret siden universitetet i 2014 indførte adgangsbegrænsning på over 50 af sine uddannelser.
Erhvervsakademi Sjælland
Akkrediteringsrådet har givet Erhvervsakademi Sjælland en betinget positiv institutionsakkreditering.
Erhvervsakademi Sjælland har på kort tid opbygget et omfattende kvalitetssikringssystem, og rådet vurderer, at dele af det er velfungerende. Der er også en række positive elementer at finde i kvalitetssikringen i praksis.
”Selve den praktiske udførsel af kvalitetsarbejdet fungerer i flere sammenhænge rimeligt på Erhvervsakademi Sjælland. Eksempelvis er der et fornuftigt arbejde omkring mindskning af frafald af studerende på institutionens uddannelser. Men akkrediteringsforløbet har også afdækket mindre velfungerende områder, blandt andet omkring uddannelsernes videngrundlag, den eksterne evaluering af uddannelserne og sikringen af uddannelsernes relevans. Derfor har Akkrediteringsrådet givet Erhvervsakademi Sjælland en betinget positiv institutionsakkreditering, da vi vurderer, at problemerne er af sådan karakter, at det vil være muligt at rette op på dem inden for den toårs periode, som en betinget positiv akkreditering giver,” siger rådets formand, Per B. Christensen.
CBS fik positiv institutionsakkreditering i andet forsøg
Akkrediteringsrådet har givet Copenhagen Business School (CBS) en positiv institutionsakkreditering.
CBS fik i 2014 en betinget positiv institutionsakkreditering, da det første forløb med institutionsakkreditering afdækkede nogle mangelfulde områder i institutionens kvalitetssikringssystem. Det har CBS nu haft to år til at rette op på.
”Vi kan se, at CBS har været inde at arbejde med tingene og har forbedret deres processer omkring sikringen af uddannelsernes kvalitet. Da vi første gang vurderede dem som samlet institution i 2014, var kvalitetssikringen omkring CBS’ omfattende brug af eksterne undervisere et centralt problem. Det har institutionen nu arbejdet målrettet med, og de eksterne undervisere er i dag mere integrerede i kvalitetssikringen. Derudover er flowet af information til ledelsen fra de øvrige lag på institutionen blevet forbedret, og det har givet bedre muligheder for at opfange kvalitetsproblemer og sætte ind over for dem,” siger Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet.
”Uddannelserne på CBS bygger i høj grad på videnmiljøer, der består både af fastansatte og eksterne undervisere. Det gælder derfor ikke mindst på CBS, at de eksterne undervisere har en central rolle i at udvikle uddannelserne og de bagvedliggende videnmiljøer. Den kultur ser vi frem til, at CBS arbejder videre med,” tilføjer han.
Med afgørelsen bliver CBS den første hele uddannelsesinstitution, der har været igennem den genakkrediteringsproces, der følger efter, at en uddannelsesinstitution i første omgang får en betinget positiv institutionsakkreditering.
Trykte eksemplarer
Trykte eksemplarer af akkrediteringsrapporterne for Aalborg Universitet og Erhvervsakademi Sjælland kan rekvireres hos kommunikationsansvarlig Daniel Sebastian Larsen – [email protected] (så længe lager haves).
Engelsk- og dansksprogede uddannelser skal sikres hver for sig
Med indførelsen af akkrediteringsloven fra 2013 skal en institutions uddannelser, der udbydes på både dansk og engelsk, akkrediteres separat. I denne runde er der fire tilfælde, hvor Akkrediteringsrådet har truffet separate afgørelser om dansksprogede og engelsksprogede udbud af samme uddannelse.
Rådet forventer, at en institutions kvalitetssikringsarbejde skal være i stand til at opfange og håndtere eventuelle kvalitetsproblemer på det enkelte udbud, og at institutionen til dette formål selv sørger for at indhente den nødvendige viden om kvaliteten af hvert udbud. Det vil fremadrettet også gælde viden om frafald, gennemførelse og beskæftigelsessituation for dimittender fra henholdsvis det dansksprogede og det engelsksprogede udbud.
Erhvervsakademiernes videngrundlag
På mødet havde Akkrediteringsrådet endvidere en generel drøftelse af videngrundlaget for erhvervsakademiuddannelser og akademiuddannelser. Drøftelsen tog udgangspunkt i rådets notat ”Vurdering af professions- og erhvervsrettede uddannelsers videngrundlag” fra februar 2015.
Rådet forventer, at erhvervsakademiernes arbejde med uddannelsernes videngrundlag bygger på strategiske overvejelser om uddannelsernes behov for ny viden, og hvordan et tilstrækkeligt solidt videngrundlag kan tilvejebringes for de individuelle uddannelser.
Rådet lægger vægt på, at institutionerne kan vise relevansen af de forskellige videnaktiviteter og kan redegøre for kvaliteten af videngrundlaget, herunder at de individuelle uddannelsers centrale videnområder og videnbehov dækkes i fornødent omfang. I den forbindelse vil det være en styrke at kunne vise, hvilke prioriteringer og sammenhænge der ligger bag arbejdet med at tilvejebringe uddannelsernes videngrundlag.
Erhvervsakademiernes uddannelser er kendetegnet ved at være praksisrettede, primært imod det private erhvervsliv. Institutionernes arbejde med videnaktiviteter bør tage udgangspunkt heri, ligesom både dokumentationen og vurderingen af videngrundlaget skal afspejle dette fokus.
Afgørelser: instutionsakkrediteringer
Institution | Afgørelse |
---|---|
Aalborg Universitet | Betinget positiv institutionsakkreditering |
Copenhagen Business School | Positiv institutionsakkreditering |
Erhvervsakademi Sjælland | Betinget positiv institutionsakkreditering |
Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside
Afgørelser: universitetuddannelser
Eksisterende uddannelser | Institution | Afgørelse |
---|---|---|
Bacheloruddannelse i italiensk sprog og kultur | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i italiensk sprog og kultur | Københavns Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i medicin | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i medicin | Københavns Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i teater- og performancestudier | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i teater- og performancestudier | Københavns Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i veterinærmedicin | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i veterinærmedicin | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i lægemiddelvidenskab | Københavns Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i dramaturgi | Aarhus Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i dramaturgi | Aarhus Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i it | Aarhus Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i it-produktudvikling | Aarhus Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i medicin | Aarhus Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i medicin | Aarhus Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i æstetik og kultur | Aarhus Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i æstetik og kultur | Aarhus Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i byggeri | Aarhus Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i didaktik | Aarhus Universitet, København | Positiv |
Kandidatuddannelse i didaktik | Aarhus Universitet | Positiv |
Bacheloruddannelse i sundhedsfremme og sundhedsstrategier | Roskilde Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i sundhedsfremme og sundhedsstrategier | Roskilde Universitet | Betinget positiv |
Bacheloruddannelse i teknologisk-samfundsvidenskabelig planlægning | Roskilde Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i teknologisk-samfundsvidenskabelig planlægning (étfags) | Roskilde Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i teknologisk-samfundsvidenskabelig planlægning (kombinationsuddannelse) | Roskilde Universitet | Positiv |
Genakkrediteringer | Institution | Afgørelse |
Kandidatuddannelse i finsk | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidatuddannelse i jordbrug, natur og miljø | Aarhus Universitet, Foulum | Positiv |
Kandidatuddannelse i teknologibaseret forretningsudvikling | Aarhus Universitet, Herning | Positiv |
Kandidatuddannelse i teknisk videnskab (Innovation and Business) | Syddansk Universitet, Sønderborg | Positiv |
Kandidatuddannelse i datalogi | Roskilde Universitet | Positiv |
Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside
Afgørelser: professions- og erhvervsrettede uddannelser
Nye udbud og nye uddannelser | Institution | Afgørelse |
---|---|---|
Akademiuddannelse i automation og drift | Erhvervsakademi Dania, Hadsten | Positiv |
Akademiuddannelse i byggekoordination | Erhvervsakademi MidtVest, Herning | Afslag |
Akademiuddannelse i byggeteknologi | Erhvervsakademi MidtVest, Herning | Afslag |
Professionsbacheloruddannelse i produktudvikling og teknisk integration | Erhvervsakademi MidtVest, Herning | Afslag |
Akademiuddannelse i byggekoordination | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Positiv |
Akademiuddannelse i byggeteknologi | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Positiv |
Akademiuddannelse i EL-installation | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Positiv |
Akademiuddannelse i automation og drift | Erhvervsakademiet Lillebælt, Odense | Positiv |
Akademiuddannelse i automation og drift | Erhvervsakademiet Lillebælt, Vejle | Positiv |
Akademiuddannelse i byggekoordination (Ny uddannelse) | Københavns Erhvervsakademi | Positiv |
Akademiuddannelse i byggekoordination | Københavns Erhvervsakademi, København | Positiv |
Akademiuddannelse i byggeteknologi (Ny uddannelse) | Københavns Erhvervsakademi | Positiv |
Akademiuddannelse i byggeteknologi | Københavns Erhvervsakademi, København | Positiv |
Akademiuddannelse i EL-installation | Københavns Erhvervsakademi, København | Positiv |
Akademiuddannelse i VVS-installation | Københavns Erhvervsakademi, København | Positiv |
Akademiuddannelse i byggeteknologi | University College Nordjylland, Aalborg | Positiv |
Diplomuddannelse i offentlig forvaltning og administration | University College Nordjylland, Aalborg | Positiv |
Eksisterende udbud | Institution | Afgørelse |
Erhvervsakademiuddannelse inden for medie og kommunikation (multimediedesigner) | Copenhagen Business Academy, Lyngby | Positiv |
Academy Profession Degree Programme in Multimedia Design and Communication | Copenhagen Business Academy, Lyngby | Betinget positiv |
Professionsbacheloruddannelse i finans | Copenhagen Business Academy, København | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse i journalistik | Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Aarhus | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for informationsteknologi (datamatiker) | Erhvervsakademi Dania, Grenaa | Betinget positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for global entrepreneurship og virtuel design og logistik | Erhvervsakademi Kolding, Kolding | Positiv |
Academy Profession Degree Programme in Global Entrepreneurship and Virtual Design and Logistics | Erhvervsakademi Kolding, Kolding | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for informationsteknologi (datamatiker) | Erhvervsakademi MidtVest, Herning | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for informationsteknologi (datamatiker) | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Positiv |
Academy Profession Degree Programme in Computer Science | Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for medie og kommunikation (multimediedesigner) | Erhvervsakademiet Lillebælt, Odense | Positiv |
Academy Profession Degree Programme in Multimedia Design and Communication | Erhvervsakademiet Lillebælt, Odense | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse i ergoterapi | Professionshøjskolen Metropol, Frederiksberg | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse som socialrådgiver | Professionshøjskolen Metropol, Frederiksberg | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse i fysioterapi | Professionshøjskolen UCC, Hillerød | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse i ergoterapi | University College Lillebælt, Odense | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse som socialrådgiver | University College Lillebælt, Odense | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse som socialrådgiver | University College Lillebælt, Vejle | Positiv |
Professionsbacheloruddannelse i fysioterapi | University College Nordjylland, Aalborg | Positiv |
Genakkrediteringer | Institution | Afgørelse |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant) | Erhvervsakademi MidtVest, Holstebro | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant) | University College Nordjylland, Aalborg | Afslag |
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant) | University College Syd, Esbjerg | Fortsat under behandling |
Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside
Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution juni 2016.
Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af bachelor-, kandidat- og masteruddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.