Akkrediteringsrådet

Danmarks største uddannelse kvalitetsgodkendt

På rådsmødet 19. juni har Akkrediteringsrådet behandlet akkreditering af 80 nye og eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud. Heriblandt alle udbud af pædagoguddannelsen, der med over 15.000 studerende er landets største uddannelse.

Kvaliteten af de i alt 27 udbud af pædagoguddannelsen på professionshøjskolerne er blevet behandlet og vurderet. Af dem fik de fleste en positiv akkreditering af Akkrediteringsrådet, mens der var behov for udvikling af kvaliteten på UC Sjællands udbud af pædagoguddannelsen i henholdsvis Slagelse og i Vordingborg/Nykøbing. Disse to udbud fik derfor kun betinget positiv akkreditering af rådet, og de skal nu inden for et år rette op på de kvalitetsproblemer, som akkrediteringsforløbet har afdækket.

Alvorlige kvalitetsudfordringer på uddannelse
På rådsmødet behandlede Akkrediteringsrådet også kandidatuddannelsen i erhvervsøkonomi og filosofi (cand. merc. fil) fra Copenhagen Business School. Uddannelsen blev bedømt betinget positiv i 2011 og var i genakkrediteringen oprindeligt indstillet til afslag og dermed lukning af uddannelsen. Efter uddannelsesinstitutionens høringssvar blev den indstilling fra operatøren ACE Denmark ændret til positiv med kortere varighed på grund af fremtidige planer på CBS, der skal rette op på de mangler, der blev påpeget i 2011.

Akkrediteringsrådet valgte dog på det forrige rådsmøde i april at give uddannelsen et foreløbigt afslag på akkreditering.

Afslag til eksisterende uddannelser skal gives på to på hinanden følgende rådsmøder, før de er endelige. Derfor skulle uddannelsen endeligt afgøres på rådsmødet 19. juni, og her valgte Akkrediteringsrådet på baggrund af nye oplysninger fra uddannelsesinstitutionen at give uddannelsen en positiv akkreditering med særligt kort varighed. Rådet finder, at det er muligt, at CBS’ planer for uddannelsen kan rette op på manglerne, men vil allerede om et år se på, om planerne virker. Derfor gives den positive akkreditering med en varighed på kun et år.

Anbefaling om øget samarbejde om småfag
Akkrediteringsrådet behandlede på rådsmødet en række uddannelser med få studerende. Rådet har også tidligere behandlet flere småfag. Af flere omgange har rådet fundet, at der på tværs af universiteternes uddannelser med få studerende findes en række gennemgående kvalitetsudfordringer relateret til uddannelsernes størrelse. Små fag er ikke i sig selv nødvendigvis et problem, men rådet konstaterer, at meget små uddannelser ofte er udfordret på kvaliteten. Det er blandt andet en udfordring for flere små fag at sikre tilstrækkelig kritisk masse, ikke mindst i det forskningsmiljø, som uddannelserne skal baseres på. Universiteterne bør derfor generelt have særlig opmærksomhed på små uddannelser og vurdere, hvordan disse kan indgå i stærkere og mere robuste fag- og uddannelsessammenhænge.

Rådet bemærker, at der i regeringens nye internationaliseringsstrategi findes initiativer til øget nordisk samarbejde omkring små sprogfag på uddannelsesinstitutionerne. Rådet anbefaler, at særligt universiteternes mindre sprogfag med få studerende tager denne anbefaling til sig og fremover i højere grad tænker i øget samarbejde på tværs af grænserne til de øvrige nordiske lande for at opnå mere kritisk masse i uddannelserne.

Principper for plan for institutionsakkreditering
Med det nye akkrediteringssystems overgang til institutionsakkreditering skal Akkrediteringsrådet udarbejde en plan for, hvilke uddannelsesinstitutioner der først skal igennem institutionsakkrediteringen.

Akkrediteringsrådet har på rådsmødet drøftet og besluttet de principper, som planen for institutionsakkreditering skal baseres på. Uddannelsesinstitutionerne skal i august oplyse, om de ønsker at komme på planen for institutionsakkreditering i 2014 og 2015. Forudsætningen for at komme på planen er, at rektor vurderer, at institutionen lever op til de krav, akkrediteringsloven stiller til at blive institutionsakkrediteret. Planen for institutionsakkreditering vil baseres på principperne:

• Spredning på tværs af institutionstyper
• Blanding af uddannelsesinstitutioner fra forskellige dele af landet
• Blanding af uddannelsesinstitutioner af forskellige størrelse

På baggrund heraf vil planen for institutionsakkrediteringer i 2014 og 2015 blive udarbejdet. Planen vil i september blive indstillet til uddannelsesministeren med henblik på offentliggørelse 1. oktober 2013.

Eksisterende uddannelser Institution Afgørelse
Master i katastrofehåndtering Københavns Universitet Positiv
Kandidat i aggrobiologi Aarhus Universitet Positiv
Kandidat i biomedicinsk teknologi Aarhus Universitet Positiv
Kandidat i idræt Aarhus Universitet Positiv
Kandidat i it-didaktisk design Aarhus Universitet Positiv
Kandidat i jordbrug, natur og miljø Aarhus Universitet Betinget positiv
Kandidat i mekanik Aarhus Universitet Positiv
Kandidat i pædagogisk antropologi Aarhus Universitet Positiv
Kandidat i pædagogisk sociologi Aarhus Universitet Positiv
Master i socialpædagogik Aarhus Universitet Positiv
Master i sundhedspædagogik Aarhus Universitet Positiv
Bachelor i erhvervsøkonomi Syddansk Universitet  Positiv
Kandidat i pædagogik Syddansk Universitet Positiv
Master i naturfagsundervisning Syddansk Universitet Positiv
Master i projektledelse Syddansk Universitet Positiv
Master i projektledelse og procesforbedring Roskilde Universitet Positiv
Kandidat i klinisk videnskab og teknologi Aalborg Universitet Positiv
Master i læreprocesser med specialisering i organisatorisk coaching Aalborg Universitet Positiv
Kandidat i bygningsdesign Danmarks Tekniske Universitet Positiv
Kandidat i bæredygtig energi Danmarks Tekniske Universitet Positiv
Kandidat i digitale medieteknologier Danmarks Tekniske Universitet Positiv
Kandidat i fødevareteknologi Danmarks Tekniske Universitet Positiv
Kandidat i systembiologi Danmarks Tekniske Universitet Positiv
Kandidat i vindenergi Danmarks Tekniske Universitet Positiv
Kandidat i international erhvervsøkonomi og politik Copenhagen Business School Positiv
Master i IT (software konstruktion) IT-Universitet i København Positiv
Master i IT (it-ledelse) IT-Universitet i København Betinget positiv
Master i IT (interaktionsdesign) IT-Universitet i København Betinget positiv
Genakkrediteringer Institution Afgørelse
Master i fremmedsprogspædagogik Københavns Universitet Positiv
Master i tværmedial kommunikation Københavns Universitet Positiv
Kandidat i pædagogisk filosofi Aarhus Universitet Positiv
Master i medborgerskab Aarhus Universitet Positiv
Kandidat i international virksomhedskommunikation Syddansk Universitet Positiv
Kandidat i medievidenskab Syddansk Universitet Positiv
Kandidat i miljøbiologi Roskilde universitet Positiv
Kandidat i erhvervsøkonomi og filosofi Copenhagen Business School Positiv

 

Kilde: ACE Denmark juni 2013. ACE Denmark foretager de faglige vurderinger af bachelor‐, kandidat‐ og masteruddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herpå den endelige afgørelse.

Eksisterende udbud Institution Afgørelse
Professionsbachelor som pædagog UC Lillebælt, udbud i Jelling Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Lillebælt, udbud i Odense Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Lillebælt, udbud i Svendborg Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Syddanmark, udbud i Aabenraa Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Syddanmark, udbud i Esbjerg Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Syddanmark, udbud i Kolding Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Capital, udbud i Hillerød Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Capital, udbud på Frederiksberg Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Capital, udbud i København SV Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Capital, udbud i København Ø Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Capital, udbud i Rønne Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Capital, udbud i Skovlund Positiv
Professionsbachelor som pædagog VIA UC, udbud i Ikast, Thisted, Viborg Positiv
Professionsbachelor som pædagog VIA UC, udbud i Holstebro Positiv
Professionsbachelor som pædagog VIA UC, udbud i Randers Positiv
Professionsbachelor som pædagog VIA UC, udbud i Grenaa Positiv
Professionsbachelor som pædagog VIA UC, udbud i Risskov Positiv
Professionsbachelor som pædagog VIA UC, udbud i Aarhus Positiv
Professionsbachelor som pædagog VIA UC, udbud i Horsens Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Nordjylland, udbud i Aalborg, Hjørring Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Sjælland, udbud i Roskilde Positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Sjælland, udbud i Slagelse Betinget positiv
Professionsbachelor som pædagog UC Sjælland, udbud i Vordingborg, Nykøbing Betinget positiv
Nye udbud Institution Afgørelse
Professionsbachelor i webudvikling EA Kolding, udbud i Kolding Positiv
Professionsbachelor i e-konceptudvikling EA MidtVest, udbud i Herning Positiv
Akademiuddannelse i skatter og afgifter EA MidtVest, udbud i Herning Afslag
Professionsbachelor i innovation og entrepreneurship EA Sjælland, udbud i Næstved Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for service, turisme og hotel EA Aarhus,
udbud i Viby J
Positiv
Professionsbachelor i økonomi og informationsteknologi EA Aarhus,
udbud i Viby J
Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for miljøteknologi Copenhagen Business Academy,
udbud i Hillerød
Positiv
Akademiuddannelse i oplevelsesøkonomi Copenhagen Business Academy, udbud i København Positiv
Diplouddannelse i offentlig forvaltning og admistration UC Lillebælt, udbud i Odense Positiv
Diplomuddannelse i socialformidling UC Lillebælt, udbud i Odense Positiv
Diplomuddannelse i socialt arbejde UC Sjælland, udbud i Nykøbing Falster Positiv
Akademiuddannelse i HR UC Nordjylland, udbud i Nørresundby Positiv
Akademiuddannelse i sundhedspraksis UC Nordjylland, udbud i Aalborg Positiv
Diplomuddannelse i e-konceptudvikling UC Nordjylland, udbud i Aalborg Afslag
Diplouddannelse i design og business VIA UC, udbud i Herning Positiv
Politiuddannelser Institution Afgørelse
Professionsbachelor i politivirksomhed (ny uddannelse) Politiskolen Positiv
Professionsbachelor i politivirksomhed (nyt udbud) Politiskolen Positiv

 

Kilde: Danmarks Evalueringsinstitut juni 2013

Skip to content