Akkrediteringsrådet

838556

Fjerde delevaluering bekræfter billedet fra de tre tidligere delevalueringer: ressourcetrækket er mindsket og udviklingsorienteringen er øget

Evalueringen af institutionsakkreditering i anden runde viser på nuværende tidspunkt, at:

  • Mængden af skriftlig dokumentation, der indgår i en institutionsakkreditering, er blevet meget mindre her i anden runde sammenlignet med den første runde. Den samlede dokumentationsmængde er reduceret med 70 %. I den første runde afleverede institutionerne i gennemsnit 3.441 siders dokumentation. Det tal er på nuværende tidspunkt reduceret til et gennemsnit på 1.010 sider.
  • Antallet af arbejdstimer, som den enkelte institution bruger på institutionsakkreditering, er også blevet meget mindre her i anden runde sammenlignet med den første runde. Målt i årsværk brugte en uddannelsesinstitution i gennemsnit 4,4 årsværk i første runde. Det tal er på nuværende tidspunkt reduceret til et gennemsnit på 1,2 årsværk.
  • Institutionerne har generelt en oplevelse af, at forberedelsen til institutionsakkreditering understøtter deres arbejde med at sikre og udvikle uddannelseskvaliteten.
  • Akkrediteringsrapportens udviklingsdel bidrager til institutionernes fortsatte arbejde med at udvikle deres kvalitetssikringsarbejde
  • Akkrediteringsprocessen tager generelt hensyn til den enkelte institutions særlige kendetegn og karakteristika
  • Institutionerne har generelt en oplevelse af, at akkreditering understøtter deres kvalitetskultur.

Dette er kun en del af evalueringens resultater. Læs de øvrige resultater inde i “Evaluering af institutionernes ressourcetræk og udviklingsorientering i anden runde af institutionsakkreditering – 2025”

 

Delevalueringen indeholder også et kapitel, hvor institutionerne kommer med input til udvikling af akkreditering i tredje runde.

Bredt udsnit af institutionstyper og -størrelser
Det er nu den fjerde delevaluering fra evalueringen af institutionsakkreditering i anden runde. For hver delevaluering kommer flere institutioner med, da evalueringen med de enkelte institutioner gennemføres hver gang en akkrediteringsproces er afsluttet.

Evalueringens resultater i den fjerde delevaluering bygger på et solidt grundlag. 22 uddannelsesinstitutioner er nu med i evalueringen af institutionsakkreditering i anden runde – og størrelsen på institutionerne strækker sig fra de helt små til de største institutioner målt på studenterbestand. Tilbage er kun 8 institutioner, som endnu ikke er med i resultaterne af evalueringen. De medvirkende institutioner i fjerde delevaluering omfatter fem erhvervsakademier, fem professionshøjskoler, syv universiteter og de fem maritime uddannelsesinstitutioner. Den eneste institutionstype, der mangler, er de kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet – de kommer med i den næste delevaluering.

Evalueringsresultaterne indgår i interne drøftelser
Både i Akkrediteringsrådet og i Sekretariatet for Akkrediteringsrådet vil evalueringens resultater føde ind i interne drøftelser. Herunder vil evalueringen sammen med andre datakilder blive brugt til løbende at kvalificere og udvikle akkrediteringsprocessen og de anvendte metoder.

Spørgsmål til den fjerde delevaluering og evalueringen af institutionsakkreditering i anden runde kan rettes til:

Christel Sølvhjelm
Chefkonsulent
Sekretariatet for Akkrediteringsrådet
Direkte telefon: +45 7231 8834
E-mail: [email protected]
Tidemandsvej 1
DK-4300 Holbæk

 

Skip to content