Akkrediteringsrådet

Roskilde Universitet får betinget positiv vurdering af deres kvalitetssikring

Institutionsakkrediteringen af Roskilde Universitet blev afgjort af Akkrediteringsrådet på et møde, hvor der også var fokus på de kommende akkrediteringer af de kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet samt på, hvordan man bedst kan evaluere, om akkrediteringssystemet indfrier ambitionen om forenkling.

Som det sidste af universiteterne er institutionsakkrediteringen af Roskilde Universitet nu blevet afgjort.

På et rådsmøde 5. december traf Akkrediteringsrådet afgørelse om at tildele Roskilde Universitet en betinget positiv institutionsakkreditering.

”Vi har set et kvalitetssikringssystem, som på flere områder er velfungerende. Der er en tydelig fordeling af ansvar og opgaver i systemet, og det er stærkt forankret på ledelsesniveau. Der er dog også en række mangler og svagheder, som især knytter sig til manglende opfølgning på de kvalitetsproblemer, som bliver identificeret, blandt andet højt frafald, høj dimittendledighed og de studerendes mulighed for kontakt til forskningsmiljøet. Samlet set har Roskilde Universitet fortsat et stykke vej, før deres arbejde med at sikre uddannelsernes kvalitet og relevans er tilstrækkeligt velfungerende til at opnå en positiv akkreditering. Derfor giver Akkrediteringsrådet institutionen en betinget positiv akkreditering,” siger rådets formand Per B. Christensen.

Den betinget positive afgørelse får en løbetid på tre år. Herefter vil en opfølgende akkrediteringsproces afdække, om de problemfyldte områder af kvalitetssikringen til den tid er blevet løftet i en sådan grad, at kvalitetssikringen på universitetet samlet set er på et fuldt tilstrækkeligt niveau.

Med afgørelsen om institutionsakkrediteringen af Roskilde Universitet har Akkrediteringsrådet nu afgjort første runde af institutionsakkreditering for alle universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier og maritime uddannelsesinstitutioner.

Fokus på de kunstneriske uddannelsesinstitutioner
Med akkrediteringsloven i 2013 blev det indført, at også uddannelsesinstitutionerne under Kulturministeriet skal gennemgå akkrediteringer. Siden har Akkrediteringsrådet truffet afgørelser om akkrediteringer af en række enkelte uddannelser på Den Danske Scenekunstskole, Det kongelige Danske Musikkonservatorium og Det Jyske Musikkonservatorium. Nu er tiden kommet til, at de kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet skal gennemføre forløbene med institutionsakkreditering.

I den anledning bød Akkrediteringsrådet på mødet rektorkollegiet for de kunstneriske uddannelsesinstitutioner velkommen til præsentation og drøftelser om deres gren af uddannelsessystemet.

”Der er interessante lighedstræk og forskelle – både internt mellem de kunstneriske uddannelsesinstitutioner og også mellem dem og den øvrige uddannelsesverden. Det kommer også til udtryk ved, at institutionsakkrediteringerne af de kunstneriske institutioner kommer til at forløbe efter nogle tilpassede kriterier, som netop tager højde for, at det er en anden type af uddannelsesinstitutioner, vi nu kommer til at beskæftige os med. Det er vi nysgerrige på i rådet, og derfor vil jeg gerne takke rektorkollegiet for god dialog og interessant indsigt i de syv kunstneriske uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet,” siger rådsformand Per B. Christensen.

Rektorkollegiet for de videregående uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet var på rådsmødet repræsenteret ved formand Claus Skjold Larsen, rektor for Syddansk Musikkonservatorium, og næstformand Mads Thygesen, rektor for Den Danske Scenekunstskole.

Aktuelt er Danmarks Akkrediteringsinstitution gået i gang med institutionsakkrediteringen af Kunstakademiets Billedkunstskoler, og ved årsskiftet indledes institutionsakkrediteringen af de fire musikkonservatorier.

Evaluering af det nye akkrediteringskoncept
Hvordan sikrer man, at de nye gennemløb for anden runde af institutionsakkrediteringer, som igangsættes i starten af 2020, bliver mere enkle end i første runde? Det spørgsmål drøftede Akkrediteringsrådet på deres december-møde.

”Vi har en klar forventning om, at både tiden og uddannelsesinstitutionerne er modne til, at akkrediteringssystemet anlægger en enklere tilgang til opgaven omkring ekstern kvalitetssikring. Den ambition har Akkrediteringsrådet udtrykt i forbindelse med udarbejdelsen af vejledningen for de kommende akkrediteringer, og jeg ved, at Danmarks Akkrediteringsinstitution deler den ambition. Nu skal vi løbende følge med i, hvordan målsætningen om forenkling indfries, og det har vi nu haft nogle gode drøftelser om, hvordan vi bedst kan gøre,” fortæller rådsformand Per B. Christensen, der fortæller, at drøftelserne blandt andet har kredset omkring, at der skal indgå færre siders dokumentation i akkrediteringerne og at uddannelsesinstitutionerne skal opleve, at de bruger væsentligt færre arbejdstimer på opgaven.

Nye og eksisterende uddannelser afgjort
Akkrediteringsrådet benyttede også mødet til at træffe afgørelse om to uddannelsesakkrediteringer. Det gjaldt henholdsvis en ansøgning om at oprette et nyt uddannelsesudbud på UC Nordjylland og akkreditering af en eksisterende uddannelse på Den Danske Scenekunstskole. Se alle afgørelser nedenfor.

Afgørelser: uddannelsesakkrediteringer

Uddannelse Institution Afgørelse
Professionsbachelor i IT-sikkerhed (nyt udbud af eksisterende uddannelse) University College
Nordjylland (Aalborg)
Positiv akkreditering
Kandidatuddannelsen i
danseformidling (eksisterende uddannelse)
Den Danske Scenekunstskole (København) Positiv akkreditering

 

Afgørelser: institutionsakkrediteringer

Institution Afgørelse
Roskilde Universitet Betinget positiv institutionsakkreditering

 

Fakta: Om institutionsakkreditering
  • En institutionsakkreditering er en vurdering af, om en uddannelsesinstitution har et system, der kan sikre deres uddannelsers kvalitet.
  • Det er Akkrediteringsrådet, der træffer afgørelse om, hvorvidt kvalitetssikringen er tilstrækkeligt velbeskrevet og velfungerende i praksis til, at institutionen i de kommende seks år selv kan foretage en løbende og systematisk sikring og udvikling af uddannelsernes kvalitet og relevans.
  • Der er fem faste kriterier, som uddannelsesinstitutionens kvalitetssikring vurderes på, og derudover har institutionen stor valgfrihed til selv at tilrettelægge kvalitetssikringen sådan, som det giver bedst mening for dem. Med akkrediteringen afdækkes det, om systemet er tilstrækkeligt velbeskrevet og virker tilfredsstillende i praksis.
  • Institutionsakkreditering omfatter ikke en selvstændig vurdering af relevansen og kvaliteten af den enkelte uddannelse.

Læs mere om institutionsakkreditering og afgørelsernes konsekvenser hos Danmarks Akkrediteringsinstitution

Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside

 

 

Skip to content