Akkrediteringsrådet

Afgørelser om kvalitet og kvalitetssikring af hele uddannelsesinstitutioner og mange enkelte uddannelser

På et møde 22-23. juni 2016 har Akkrediteringsrådet truffet afgørelse om sikringen og udviklingen af uddannelseskvaliteten på Aalborg Universitet, Erhvervsakademi Sjælland og Copenhagen Business School. På det todages mødet traf rådet også afgørelse om 51 eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud og mulig oprettelse af 17 nye uddannelser og udbud.

Alle rådets afgørelser træffes på baggrund af akkrediteringsrapporter udarbejdet af Danmarks Akkrediteringsinstitution i samarbejde med paneler af faglige eksperter, repræsentanter for relevante arbejdsmarkeder og studerende. Alle afgørelser kan ses i skemaet nederst.

Aalborg Universitet

Akkrediteringsrådet har givet Aalborg Universitet en betinget positiv institutionsakkreditering.

”Det er Akkrediteringsrådets vurdering, at Aalborg Universitets kvalitetssikringssystem samlet set er velbeskrevet og i store træk velfungerende i praksis. Der er en tydelig organisering af kvalitetsarbejdet og en stærk fælles kultur og forståelse af, hvad ledelse, undervisere og studerende vil med uddannelserne på AAU,” siger Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet.

Der er dog også en række områder, hvor det nordjyske universitets sikring af kvaliteten ikke er tilstrækkelig. Med den betinget positive institutionsakkreditering får institutionen nu to år til at rette op på de problemer, før Akkrediteringsrådet vil vurdere, om kvalitetssikringen på Aalborg Universitet til den tid er løftet til et så højt niveau, at institutionen kan få en positiv institutionsakkreditering.

”Vi har de seneste år konstateret, at en række af Aalborg Universitets uddannelser ikke er gode nok til at opfange eller agere på kvalitetsproblemer. Det gælder særligt i forhold til at sikre de studerende adgang til stærke og erfarne forskningsmiljøer. Derfor handler en del af opgaven for Aalborg Universitet nu om at blive bedre til at sætte mål for forskningsbaseringen, løbende at evaluere sig selv, finde kvalitetsproblemerne og ikke mindst følge op på dem,” siger Akkrediteringsrådets formand, Per B. Christensen.

Rådet anerkender samtidig, at det for en del af de problemer, der er konstateret i akkrediteringsforløbet, går i den rigtige retning og er blevet bedret siden universitetet i 2014 indførte adgangsbegrænsning på over 50 af sine uddannelser.

Erhvervsakademi Sjælland

Akkrediteringsrådet har givet Erhvervsakademi Sjælland en betinget positiv institutionsakkreditering.

Erhvervsakademi Sjælland har på kort tid opbygget et omfattende kvalitetssikringssystem, og rådet vurderer, at dele af det er velfungerende. Der er også en række positive elementer at finde i kvalitetssikringen i praksis.

”Selve den praktiske udførsel af kvalitetsarbejdet fungerer i flere sammenhænge rimeligt på Erhvervsakademi Sjælland. Eksempelvis er der et fornuftigt arbejde omkring mindskning af frafald af studerende på institutionens uddannelser. Men akkrediteringsforløbet har også afdækket mindre velfungerende områder, blandt andet omkring uddannelsernes videngrundlag, den eksterne evaluering af uddannelserne og sikringen af uddannelsernes relevans. Derfor har Akkrediteringsrådet givet Erhvervsakademi Sjælland en betinget positiv institutionsakkreditering, da vi vurderer, at problemerne er af sådan karakter, at det vil være muligt at rette op på dem inden for den toårs periode, som en betinget positiv akkreditering giver,” siger rådets formand, Per B. Christensen.

CBS fik positiv institutionsakkreditering i andet forsøg

Akkrediteringsrådet har givet Copenhagen Business School (CBS) en positiv institutionsakkreditering.

CBS fik i 2014 en betinget positiv institutionsakkreditering, da det første forløb med institutionsakkreditering afdækkede nogle mangelfulde områder i institutionens kvalitetssikringssystem. Det har CBS nu haft to år til at rette op på.

”Vi kan se, at CBS har været inde at arbejde med tingene og har forbedret deres processer omkring sikringen af uddannelsernes kvalitet. Da vi første gang vurderede dem som samlet institution i 2014, var kvalitetssikringen omkring CBS’ omfattende brug af eksterne undervisere et centralt problem. Det har institutionen nu arbejdet målrettet med, og de eksterne undervisere er i dag mere integrerede i kvalitetssikringen. Derudover er flowet af information til ledelsen fra de øvrige lag på institutionen blevet forbedret, og det har givet bedre muligheder for at opfange kvalitetsproblemer og sætte ind over for dem,” siger Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet.

”Uddannelserne på CBS bygger i høj grad på videnmiljøer, der består både af fastansatte og eksterne undervisere. Det gælder derfor ikke mindst på CBS, at de eksterne undervisere har en central rolle i at udvikle uddannelserne og de bagvedliggende videnmiljøer. Den kultur ser vi frem til, at CBS arbejder videre med,” tilføjer han.

Med afgørelsen bliver CBS den første hele uddannelsesinstitution, der har været igennem den genakkrediteringsproces, der følger efter, at en uddannelsesinstitution i første omgang får en betinget positiv institutionsakkreditering.

Trykte eksemplarer
Trykte eksemplarer af akkrediteringsrapporterne for Aalborg Universitet og Erhvervsakademi Sjælland kan rekvireres hos kommunikationsansvarlig Daniel Sebastian Larsen – [email protected] (så længe lager haves).

Læs mere om institutionsakkreditering, afgørelserne og deres konsekvenser på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside.

 

Engelsk- og dansksprogede uddannelser skal sikres hver for sig

Med indførelsen af akkrediteringsloven fra 2013 skal en institutions uddannelser, der udbydes på både dansk og engelsk, akkrediteres separat. I denne runde er der fire tilfælde, hvor Akkrediteringsrådet har truffet separate afgørelser om dansksprogede og engelsksprogede udbud af samme uddannelse.

Rådet forventer, at en institutions kvalitetssikringsarbejde skal være i stand til at opfange og håndtere eventuelle kvalitetsproblemer på det enkelte udbud, og at institutionen til dette formål selv sørger for at indhente den nødvendige viden om kvaliteten af hvert udbud. Det vil fremadrettet også gælde viden om frafald, gennemførelse og beskæftigelsessituation for dimittender fra henholdsvis det dansksprogede og det engelsksprogede udbud.

Erhvervsakademiernes videngrundlag

På mødet havde Akkrediteringsrådet endvidere en generel drøftelse af videngrundlaget for erhvervsakademiuddannelser og akademiuddannelser. Drøftelsen tog udgangspunkt i rådets notat ”Vurdering af professions- og erhvervsrettede uddannelsers videngrundlag” fra februar 2015.

Rådet forventer, at erhvervsakademiernes arbejde med uddannelsernes videngrundlag bygger på strategiske overvejelser om uddannelsernes behov for ny viden, og hvordan et tilstrækkeligt solidt videngrundlag kan tilvejebringes for de individuelle uddannelser.

Rådet lægger vægt på, at institutionerne kan vise relevansen af de forskellige videnaktiviteter og kan redegøre for kvaliteten af videngrundlaget, herunder at de individuelle uddannelsers centrale videnområder og videnbehov dækkes i fornødent omfang. I den forbindelse vil det være en styrke at kunne vise, hvilke prioriteringer og sammenhænge der ligger bag arbejdet med at tilvejebringe uddannelsernes videngrundlag.

Erhvervsakademiernes uddannelser er kendetegnet ved at være praksisrettede, primært imod det private erhvervsliv. Institutionernes arbejde med videnaktiviteter bør tage udgangspunkt heri, ligesom både dokumentationen og vurderingen af videngrundlaget skal afspejle dette fokus.

 

Afgørelser: instutionsakkrediteringer

Institution Afgørelse
Aalborg Universitet Betinget positiv institutionsakkreditering
Copenhagen Business School Positiv institutionsakkreditering
Erhvervsakademi Sjælland Betinget positiv institutionsakkreditering

Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside

 

Afgørelser: universitetuddannelser

Eksisterende uddannelser Institution Afgørelse
Bacheloruddannelse i italiensk sprog og kultur Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i italiensk sprog og kultur Københavns Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i medicin Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i medicin Københavns Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i teater- og performancestudier Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i teater- og performancestudier Københavns Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i veterinærmedicin Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i veterinærmedicin Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i lægemiddelvidenskab Københavns Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i dramaturgi Aarhus Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i dramaturgi Aarhus Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i it Aarhus Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i it-produktudvikling Aarhus Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i medicin Aarhus Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i medicin Aarhus Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i æstetik og kultur Aarhus Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i æstetik og kultur Aarhus Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i byggeri Aarhus Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i didaktik Aarhus Universitet, København Positiv
Kandidatuddannelse i didaktik Aarhus Universitet Positiv
Bacheloruddannelse i sundhedsfremme og sundhedsstrategier Roskilde Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i sundhedsfremme og sundhedsstrategier Roskilde Universitet Betinget positiv
Bacheloruddannelse i teknologisk-samfundsvidenskabelig planlægning Roskilde Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i teknologisk-samfundsvidenskabelig planlægning (étfags) Roskilde Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i teknologisk-samfundsvidenskabelig planlægning (kombinationsuddannelse) Roskilde Universitet Positiv
Genakkrediteringer Institution Afgørelse
Kandidatuddannelse i finsk Københavns Universitet Positiv
Kandidatuddannelse i jordbrug, natur og miljø Aarhus Universitet, Foulum Positiv
Kandidatuddannelse i teknologibaseret forretningsudvikling Aarhus Universitet, Herning Positiv
Kandidatuddannelse i teknisk videnskab (Innovation and Business) Syddansk Universitet, Sønderborg Positiv
Kandidatuddannelse i datalogi Roskilde Universitet Positiv

Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside

 

Afgørelser: professions- og erhvervsrettede uddannelser

Nye udbud og nye uddannelser Institution Afgørelse
Akademiuddannelse i automation og drift Erhvervsakademi Dania, Hadsten Positiv
Akademiuddannelse i byggekoordination Erhvervsakademi MidtVest, Herning Afslag
Akademiuddannelse i byggeteknologi Erhvervsakademi MidtVest, Herning Afslag
Professionsbacheloruddannelse i produktudvikling og teknisk integration Erhvervsakademi MidtVest, Herning Afslag
Akademiuddannelse i byggekoordination Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg Positiv
Akademiuddannelse i byggeteknologi Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg Positiv
Akademiuddannelse i EL-installation Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg Positiv
Akademiuddannelse i automation og drift Erhvervsakademiet Lillebælt, Odense Positiv
Akademiuddannelse i automation og drift Erhvervsakademiet Lillebælt, Vejle Positiv
Akademiuddannelse i byggekoordination (Ny uddannelse) Københavns Erhvervsakademi Positiv
Akademiuddannelse i byggekoordination Københavns Erhvervsakademi, København Positiv
Akademiuddannelse i byggeteknologi (Ny uddannelse) Københavns Erhvervsakademi Positiv
Akademiuddannelse i byggeteknologi Københavns Erhvervsakademi, København Positiv
Akademiuddannelse i EL-installation Københavns Erhvervsakademi, København Positiv
Akademiuddannelse i VVS-installation Københavns Erhvervsakademi, København Positiv
Akademiuddannelse i byggeteknologi University College Nordjylland, Aalborg Positiv
Diplomuddannelse i offentlig forvaltning og administration University College Nordjylland, Aalborg Positiv
Eksisterende udbud Institution Afgørelse
Erhvervsakademiuddannelse inden for medie og kommunikation (multimediedesigner) Copenhagen Business Academy, Lyngby Positiv
Academy Profession Degree Programme in Multimedia Design and Communication Copenhagen Business Academy, Lyngby Betinget positiv
Professionsbacheloruddannelse i finans Copenhagen Business Academy, København Positiv
Professionsbacheloruddannelse i journalistik Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Aarhus Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for informationsteknologi (datamatiker) Erhvervsakademi Dania, Grenaa Betinget positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for global entrepreneurship og virtuel design og logistik Erhvervsakademi Kolding, Kolding Positiv
Academy Profession Degree Programme in Global Entrepreneurship and Virtual Design and Logistics Erhvervsakademi Kolding, Kolding Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for informationsteknologi (datamatiker) Erhvervsakademi MidtVest, Herning Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for informationsteknologi (datamatiker) Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg Positiv
Academy Profession Degree Programme in Computer Science Erhvervsakademi SydVest, Esbjerg Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for medie og kommunikation (multimediedesigner) Erhvervsakademiet Lillebælt, Odense Positiv
Academy Profession Degree Programme in Multimedia Design and Communication Erhvervsakademiet Lillebælt, Odense Positiv
Professionsbacheloruddannelse i ergoterapi Professionshøjskolen Metropol, Frederiksberg Positiv
Professionsbacheloruddannelse som socialrådgiver Professionshøjskolen Metropol, Frederiksberg Positiv
Professionsbacheloruddannelse i fysioterapi Professionshøjskolen UCC, Hillerød Positiv
Professionsbacheloruddannelse i ergoterapi University College Lillebælt, Odense Positiv
Professionsbacheloruddannelse som socialrådgiver University College Lillebælt, Odense Positiv
Professionsbacheloruddannelse som socialrådgiver University College Lillebælt, Vejle Positiv
Professionsbacheloruddannelse i fysioterapi University College Nordjylland, Aalborg Positiv
Genakkrediteringer Institution Afgørelse
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant) Erhvervsakademi MidtVest, Holstebro Positiv
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant) University College Nordjylland, Aalborg Afslag
Erhvervsakademiuddannelse inden for laboratorieområdet (laborant) University College Syd, Esbjerg Fortsat under behandling

Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside

 

Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution juni 2016.
Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af bachelor-, kandidat- og masteruddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.

Skip to content