Akkrediteringsrådet har gennem årene for ofte oplevet, at uddannelsesinstitutioner sender ufuldstændige ansøgninger om nye uddannelser. I den seneste tid har rådet oplevet adskillelige eksempler på uddannelser, hvor det har været nødvendigt for uddannelsesinstitutionerne at udvikle og styrke uddannelsernes kvalitet og relevans undervejs i sagsbehandlingen i Danmarks Akkrediteringsinstitution. Ellers ville ansøgningen få afslag. Ansøgningerne har i udgangspunktet simpelthen ikke været helstøbte eller gode nok til at kunne blive positivt akkrediteret.
Fra Akkrediteringsrådets perspektiv er det selvfølgelig positivt, at akkreditering kan være med til at udvikle kvaliteten og relevansen af de videregående uddannelser. Men det bør ikke først ske på falderebet til et afslag. Det giver en tung og unødigt bureaukratisk sagsbehandling, når Danmarks Akkrediteringsinstitution skal håndtere, at uddannelsesinstitutioner først iværksætter den nødvendige kvalitetsudvikling undervejs i akkrediteringsprocessen. I flere tilfælde har uddannelsesinstitutionen først for alvor taget hånd om alvorlige kvalitets- og relevansproblemer ved udsigten til at få et afslag på akkreditering af en eksisterende uddannelse.
– Det er bemærkelsesværdigt, hvor gode uddannelsesinstitutioner kan være til under pres og på kort tid at gennemføre ganske store forandringer på uddannelser. Men med overgangen til institutionsakkrediteringer bliver det fremover i endnu højere grad institutionernes eget ansvar løbende at sikre og udvikle deres uddannelsers kvalitet og relevans. I det lys er tendensen uheldig, siger Akkrediteringsrådets næstformand Christian Thune.
Nye uddannelser akkrediteret
På rådsmødet d. 15. november afgjorde Akkrediteringsrådet udfaldet af 38 ansøgninger om oprettelse af nye uddannelser og nye udbud af uddannelser på universiteter, professionshøjskoler og erhvervsakademier, samt en enkelt genakkreditering af en eksisterende uddannelse. Af de 38 ansøgninger fandt rådet, at 30 af de nye uddannelser og udbud har tilstrækkelig kvalitet og relevans til at opnå positiv akkreditering og dermed retten til at blive oprettet.
Næste rådsmøde afholdes 4. december. Også her vil Akkrediteringsrådet overvejende afgøre ansøgninger om oprettelse af nye uddannelser og udbud.
Nye uddannelser | Institution | Afgørelse |
---|---|---|
Bachelor i fysisk aktivitet, ernæring og sundhed | Københavns Universitet | Afslag |
Kandidat i global udvikling | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidat i sikkerheds- og risikoledelse | Københavns Universitet | Positiv |
Kandidat i sprog, kultur og international forretningsforståelse | Københavns Universitet | Afslag |
Kandidat i asienstudier | AarhusUniversitet | Positiv |
Kandidat i optometri og synsvidenskab | AarhusUniversitet | Positiv |
Kandidat i jordemodervidenskab | AarhusUniversitet | Afslag |
Kandidat i ergoterapi | SyddanskUniversitet | Positiv |
Kandidat i jordemodervidenskab | SyddanskUniversitet | Positiv |
Kandidat i klinisk sygepleje | SyddanskUniversitet | Positiv |
Kandidat i politik og international forvalting | RoskildeUniversitet | Positiv |
Kandidat i bygningers energidesign | AalborgUniversitet | Positiv |
Bachelor i kinesisk virksomhedskommunikation og globalisering | AalborgUniversitet | Afslag |
Kandidat i lyd-og musikteknologi | AalborgUniversitet | Positiv |
Kandidat i lysdesign | AalborgUniversitet | Positiv |
Bachelor- og kandidat i produkt- og designpsykologi | AalborgUniversitet | Afslag |
Bachelor i produktionsudvikling | AalborgUniversitet | Positiv |
Master i sprogundervisning, lingvistik og it | AalborgUniversitet | Positiv |
Master i videnbaseret socialt arbejde | AalborgUniversitet | Positiv |
Bachelor i teknisk videnskab, systemdesign og strategisk analyse | Danmarks Tekniske Universitet | Positiv |
Bachelor i international shipping | CopenhagenBusiness School | Positiv |
Eksisterende uddannelser | Institution | Afgørelse |
Kandidat i teknologibaseret forretningsuvikling | AarhusUniversitet | Betinget positiv |
Genakkrediteringer | Institution | Afgørelse |
Master i ledelsesudvikling | CopenhagenBusiness School | Positiv |
Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside
Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution november 2013. Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af bachelor-, kandidat- og masteruddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.
Nye udbud/nye uddannelser | Institution | Afgørelse |
---|---|---|
Professionsbachelor i arbejdsmarked, sundhed og inklusion (ny uddannelse) | UC Lillebælt | Afslag |
Professionsbachelor i arbejdsmarked, sundhed og inklusion (nyt udbud) | UC Lillebælt | Afslag |
Akademiuddannelse i energiteknologi (nyt uddannelse) | ErhvervsakademiMidtVest | Positiv |
Akademiuddannelse i energiteknologi (nyt udbud) | ErhvervsakademiMidtVest | Positiv |
Akademiuddannelse i energiteknologi (nyt udbud) | Københavns Erhvervsakademi | Positiv |
Akademiuddannelse i energiteknologi (nyt udbud) | ErhvervsakademiDania | Positiv |
Akademiudannelse inden for hygiejne og rengøringsteknik (ny uddannelse) | ErhvervsakademiSjælland | Positiv |
Akademiudannelse inden for hygiejne og rengøringsteknik (nyt udbud) | ErhvervsakademiSjælland | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelseinden for logistik og transport (nyt udbud) | ErhvervsakademiDania | Positiv |
Erhvervsakademiuddannelseinden for økonomi, eksternt regnskab, revision og controlling (nyt udbud) | ErhvervsakademiKolding | Positiv |
Professionsbachelor i Leisure Management (nyt udbud) | ErhvervsakademiKolding | Afslag |
Professionsbachelor i natur- og kulturformidling (nyt udbud) | ProfessionshøjskolenMetropol | Positiv |
Akademiuddannelse i offentlig forvaltning og administration (nyt udbud) | UC Lillebælt | Positiv |
Akademiuddannelse i socialpædagogik (nyt udbud) | UC Lillebælt | Positiv |
Akademiuddannelse i ungdomspædagogik(nyt udbud) | UC Nordjylland | Positiv |
Akademiuddannelse i velfærdsteknologi i praksis(nyt udbud) | Erhvervsakademi Lillebælt | Positiv |
Diplomuddannelse i it (nyt udbud) | VIA University College | Positiv |
Læs akkrediteringsrapporterne på Danmarks Akkrediteringsinstitutions hjemmeside
Kilde: Danmarks Akkrediteringsinstitution november 2013. Danmarks Akkrediteringsinstitution foretager de faglige vurderinger af bachelor-, kandidat- og masteruddannelser og udarbejder en indstilling for hver enkelt uddannelse til Akkrediteringsrådet. Rådet træffer herefter den endelige afgørelse.
Har du spørgsmål til nyhedsbrevet, så kontakt: