Der anvendes forskellige sæt af kriterier alt efter, om det drejer sig om institutionsakkreditering eller uddannelsesakkreditering af nye eller eksisterende uddannelser og uddannelsesudbud.
Uddannelsesakkreditering tager afsæt i fem lovbestemte kriterier:
- Behov og relevans – vurderes kun ved akkreditering af eksisterende uddannelser, da denne vurdering foretages i regi af Uddannelses- og Forskningsministeriets prækvalifikation ved akkreditering af nye uddannelser.
- Videngrundlag
- Mål for læringsudbytte
- Tilrettelæggelse og gennemførelse
- Intern kvalitetssikring og -udvikling
Institutionsakkreditering i første runde tager afsæt i fem lovbestemte kriterier:
- Kvalitetssikringspolitik og – strategi
- Kvalitetsledelse og organisering
- Uddannelsernes videngrundlag
- Uddannelsernes niveau og indhold
- Uddannelsernes relevans
Institutionsakkreditering i anden runde
De institutioner, som har opnået positiv institutionsakkreditering i første runde, skal seks år senere gennem anden runde med institutionsakkreditering. I anden runde bliver institutionsakkrediteringerne gennemført ud fra en forenklet model, hvor der er tre kriterier:
- Systematisk og involverende kvalitetssikringsarbejde
- Videngrundlag
- Niveau, indhold og tilrettelæggelse
Ved akkreditering af institutioner er der fokus på helheden både i vurderingen af de enkelte kriterier og på tværs af kriterierne.